Randers FC er en klar prioritering

Kristian Fredslund — 14.06.2021 15:28

Da COVID-19 gjorde sit indtog i 2020, var det ikke til at forudsige, hvad det ville betyde for samfundet. Heller ikke for bilbranchen som bilerne.com, også kendt som Automobilhuset Randers, er en del af. For efter at have udvidet forretningen til også at omfatte Hobro via Vestergaard Biler, så skulle den have én over nakken i 2020. Men så kom corona.

- 2020, det år springer vi lige over, siger direktør Frank Strand med et smil og et grin, men tilsat en alvorlig mine.

- Vi har haft udfordringer som så mange andre. Jeg er dog af den overbevisning, at enten så tror man på det, eller så lader man sig gå på af det. Vi har valgt at angribe det positivt og kigget ud i fremtiden. Derfor er der også en del, der har været sendt på lønkompensation, så vi ikke har skullet afskedige nogen. Det gjorde vi for at passe på medarbejderne, men også vores egen forretning fremadrettet. Det har dog gjort, at dem, der er tilbage, har skullet løbe hurtigere til gavn for fællesskabet og hele organisationen.

Trods udfordringer med at få leveret biler har importørerne kunnet skaffe varer, og det har været positivt, så der ikke har været helt stille. Derudover har ”pausen” givet anledning til at tænke i andre baner, nu hvor der i lange perioder ikke har måttet være kunder fysisk i forretningen.

- Du får mig aldrig til at sige, at corona har gjort noget godt, men det har givet stof til eftertanke på nogle andre punkter. Blandt andet har vi ansat en ny medarbejder, der skal varetage den digitale del og sørge for, at vi er tilstede på sociale medier, for det har vi tydeligt kunne se og mærke i den her tid, at det er her, folk kan opleve os i særdeleshed med den nedlukning, vi har haft, hvor folk ikke har kunnet komme i butikkerne.

På erhvervsdelen har man kunnet notere sig gode resultater. I Randers-afdelingen er det med den tidligere Randers FC-spiller Lars Larsen i spidsen.

- Vi angreb erhvervsmarkedet, da der fra politisk side blev lanceret en afgiftsomlægning. Sammen med corona var det lidt et dobbeltslag, men vi valgte at gå i offensiven i stedet for at gå i pit. Så i stedet for at sætte os over i et hjørne og vente på kunder, så kiggede vi i vores portefølje og kontaktede dem hver især med henblik på rådgivning i forhold til de nye afgifter, og hvordan de kunne spare penge på at skifte bil nu i stedet for at vente. Dermed gav vi kunderne noget samtidig med, at det hjalp vores forretning nu og her, fortæller Lars Larsen, som på baggrund af det har fået ”Årets frontløber 2020”-prisen fra Citroën Danmark med fokus på målinger inden for salg, kundetilfredshed og nye tiltag.
 
Udover en spillerkarriere i Randers FC har han også været ansat i salgsafdelingen i klubben, og de forbindelser, han har fået dengang og efter skiftet til bilbranchen, har været uvurderlige.

- Sammenholdet mellem sponsorerne og den ånd, der er i sponsornetværket, er helt unik. Derudover giver det uden tvivl forretning, at man er del af det, og at man bakker op om den vigtigste grundpille i byen. Man skal slet ikke undervurdere Randers FC’s betydning for byen og omtalen af Randers. Klubben er med til at binde byen sammen, siger Lars Larsen og bliver bakket op af Frank Strand.

- Selv i en svær tid fortsætter vi med at bakke op om klubben. Jeg er Randers-dreng ind til benet, og det er en klar prioritering for os at være en del af Randers FC, som vi har været i rigtig mange år efterhånden. Det er fantastisk for byen at have et fodboldhold i den bedste række, og vi får meget ud af det den anden vej. Vi har brugt mange fra netværket i årenes løb og fået gode aftaler. Man mødes, lærer hinanden at kende og opbygger en tillid. Den ambassadøreffekt, der skabes, er stærk og fungerer virkelig godt, siger Frank Strand, der ikke kunne finde på at trække sit sponsorat trods udfordringerne.

- Selv i en tid, hvor vi ikke må komme på stadion og ikke får det for pengene, som vi plejer, så tror jeg, at det er godt givet ud alligevel, for det er en tid som denne, at man hjælper hinanden, og jeg er sikker på, at når vi kommer på den anden side, så vil folk i hele netværket sætte endnu mere pris på hinanden. Derudover har Randers FC selv været rigtig gode til at lave en masse tiltag, som har givet værdi for sponsorerne og holdt sig ’top of mind’ i vores bevidsthed. Så der er kun rosende ord herfra, og så glæder vi os bare til, at vi forhåbentlig snart må komme på stadion igen!

Bilerne.com er personlig sponsor for Mikkel Kallesøe og har derudover en del spillere kørende i leasede bil fra butikken. Det drejer sig om Erik Marxen, Tobias Klysner, Tosin Kehinde, Frederik Lauenborg, Vito Hammershøj-Mistrati, Kasper Høgh og Mikkel Kallesøe.

Artiklen er skrevet til Randers FC Magasinet 2021, der udkom i april 2021.